Sieć Badawcza Łukasiewicz, a dokładniej 3 wchodzące w jej skład Instytuty, chcą opracować opakowanie zwrotne dla eCommerce – E-pack. Projekt rusza 1 lipca 2020 roku i ma potrwać 3 lata. Na jego realizację Sieć przeznaczyła aż 5,2 mln zł.
Rozwój rynku handlu elektronicznego oraz zwiększona ilość zamówień klientowskich wymuszają na sprzedawcach internetowych nieustanny rozwój. Szczególną uwagę przykłada się do procesów logistycznych, a także związanych z nimi kosztami. Coraz większe znacznie nabiera także kwestia zwrotów klientowskich i związana z nimi logistyka.
Coraz więcej e-sklepów – zwłaszcza tych największych – decyduje się na odciążenie klientów kosztami zwrotów, co wizerunkowo oddziałuje na zwiększenie zainteresowania ich ofertą. Klienci bowiem częściej wybierają te sklepy, w których koszt zwrotu przeniesiony jest na sprzedawcę. To zaś po stronie sprzedawcy rodzi konieczność minimalizowania kosztów logistycznych.
Czytaj także: Pracownicy logistyki okazali się cichymi bohaterami
Dużego znaczenia nabiera także kwestia środowiskowa. Zwiększenie zamówień, to większa ilość zwrotów, a co za tym idzie także zwiększenie odpadów, które w ostatnich latach zalewają nie tylko kraje europejskie, ale także cały świat. Problem ten poruszany jest coraz częściej na łamach posiedzeń rządów, a także w samej branży logistycznej i związanej z gospodarowaniem odpadami. Wiele sieci handlowych próbuje wykorzystać kwestię ekologiczną w budowaniu wizerunku firmy, jednak wysiłki te na ten moment są jedynie zabiegiem marketingowym, nie realnym wsparciem naszej planety.
Zamiana opakowania foliowego na tekturowe, nie rozwiązuje bowiem problemu odpadów. Ostatnie dane o ilości odpadów makulaturowych zalewających kraje europejskie są zatrważające, a odkąd Chiny zbojkotowały import makulatury do swojego kraju, problem ten urósł do rangi priorytetowego dla tej części świata.
E-pack – opakowanie zwrotne dla e-commerce
Trzy Instytuty Badawcze Sieci Badawczej Łukasiewicz chcą opracować opakowanie zwrotne, które pozwoli zarówno zminimalizować ilość odpadów, wytwarzanych przez branżę e-commerce, ale także zmniejszy koszty logistyczne.
Jak czytamy w portalu logistyka.net.pl związanym z Instytutem, olbrzymia konkurencja znaczny wzrost sprzedaży towarów w internecie, wymusza wprowadzenie w przedsiębiorstwach zmian procesów logistycznych. Przede wszystkim redukcji związanych z nią kosztów. Coraz częściej zarówno w branży logistycznej, jak i samym e-commerce, mówi się o ekonomii współdzielenia i wprowadzeniu rozwiązań wielokrotnego użytku.
Nie przegap: Paczkomaty z niebywałymi wynikami w dobie pandemii
– Pomysł inteligentnego opakowania zwrotnego bazuje na koncepcie Fizycznego Internetu, pozwalającego na współdzielenie zasobów przez operatorów logistycznych, w sposób transparentny, wzorowany na działaniu sieci Internet – przekonuje Tomasz Markowski z Centrum Technologii Identyfikacyjnych w Instytucie Logistyki i Magazynowania – ŁUKASIEWICZ.
Według pomysłodawców produkt przyniesie znaczne korzyści sprzedawcom internetowym, operatorom logistycznym, ale także samym konsumentom. Opakowanie zwrotne E-pack, ma także znacząco przysłużyć się środowisku.
Póki co nie mamy jeszcze informacji dotyczących tego jak E-pack ma wyglądać, jednak wg. informacji, do których dotarliśmy Instytuty zamierzają opracować także wrzutnię dla opakowań oraz aplikacje wspomagające całościowe procesy. Brzmi zatem niezwykle obiecująco. Kwota przeznaczona na projekt, pozwala zaś na stwierdzenie, że Sieć podchodzi do koncepcji opakowania zwrotnego wyjątkowo poważnie.