Każdy sklep internetowy ma obowiązek wprowadzenia regulaminu, który określa zbiór zasad, praw i obowiązków zarówno właściciela sklepu, jak i konsumenta dokonującego zakupów. Regulamin sklepu internetowego określa warunki, na jakich realizowane są zamówienia, a także informuje o sposobach płatności, czy terminach i sposobach dostawy produktów. W przypadku dropshippingu warto zawrzeć w regulaminie sklepu informacje, które jasno precyzują w jaki sposób realizowane są dostawy produktów oraz jak wygląda ich przebieg.
Regulamin sklepu internetowego w dropshippingu
W wielu sklepach internetowych opartych o ten model logistyczny, brakuje stosownych zapisów świadczących o tym, w jaki sposób dostarczany jest dany produkt, skąd takowy jest wysyłany oraz gdzie należy odesłać zakupiony przedmiot w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość. To wszystko powoduje, że klienci danego sklepu mogą poczuć się wprowadzeni w błąd, gdy dowiedzą się, iż sprzedawca internetowy nie posiada danego produktu we własnym magazynie, a wyłącznie zleca jego wysyłkę np. hurtowni, z którą współpracuje.
Czytaj także: Branża odzieżowa notuje ogromne straty w offline. Czy rynek mody na stałe przejdzie do e-commerce?
I tak, jak sama forma nabytych praw do sprzedawanych produktów nie ma żadnego znaczenia w przypadku sprzedaży on-line pod względem prawnym, tak warto jasno i szczegółowo opisać procedurę wysyłki oraz zwrotów. Ma to bowiem ogromne znacznie wizerunkowe. Klient, który od początku rozumie warunki zakupu produktów, a także otrzymuje niezbędne informacje dotyczące rękojmi, gwarancji, czy polityki zwrotów, ma większe poczucie bezpieczeństwa oraz chętniej decyduje się na zakupy w danym sklepie internetowym. Dodatkowo nasz e-sklep nie zostanie uznany przez konsumentów za tzw. pozorny dropshipping.
Pośrednik to nie sprzedawca
Coraz częściej możemy natknąć się na strony internetowe oferujące produkty, które także wysyłane są np. przez producenta, czy hurtownika, z tą jednak różnicą, że sprzedawca (właściciel strony z ofertami) nie jest sprzedawcą, a jedynie pośrednikiem. Na pierwszy rzut oka, strona taka, nie różni się niczym od klasycznego sklepu internetowego. Różnica wychodzi na jaw dopiero po zajrzeniu w regulamin takowego internetowego oksymoronu.
Okazuje się bowiem, że konsument nie dokonuje zakupu w sklepie internetowym, a wyłącznie na platformie pośrednictwa w obrocie towarowym. I mimo że zapisy regulaminów takich platform, dość często w miarę czytelnie informują terminach dostaw oraz sposobie płatności, tak już w przypadku chęci skorzystania przez klienta z gwarancji, rękojmi, czy ewentualnego zwrotu, konsument zostaje bez wsparcia platformy. W większości przypadków tego typu platformy (słowo platformy pasuje znacznie lepiej aniżeli sklepy) oferują produkty z wysyłką z Chin, o czym bardzo często klient dowiaduje się dopiero po złożeniu zamówienia, tudzież w sytuacji, gdy chce ów produkt odesłać.
I tak jak samo pośrednictwo nie jest niczym zdrożnym, tak już brak jasnych i klarownych informacji o tym fakcie, budzi zarówno etyczne, jak i prawne konsekwencje. Nie możemy bowiem uznawać się za sprzedawcę internetowego, jeśli prowadzimy wyłącznie usługi pośrednictwa. Konsument musi bowiem od samego początku wiedzieć, kto jest odpowiedzialny za realizację zamówienia, wysyłkę, czy rękojmię oraz zwroty. Za ukrywanie faktu pośrednictwa i stwarzanie pozorów sprzedawcy internetowego, UOKiK nałożył wiele finansowych kar, zaś media dość bezlitośnie rozprawiały się z tego typu „przedsiębiorcami” określając je właśnie mianem pozornego dropshippingu. To zaś bardzo niekorzystnie wpłynęło na wizerunek uczciwych sprzedawców internetowych bazujących na tym popularnym modelu logistycznym.
Co zawrzeć w regulaminie sklepu opartego o dropshipping?
Regulamin sklepu internetowego działającego w modelu dropshipping, powinien zawierać wszelkie składniki typowego regulaminu, jaki stosuje się w sklepach on-line. Musimy pamiętać o tym, aby regulamin bezwzględnie przestrzegał obowiązującego w danym okresie prawa, a jego zapisy nie były sprzeczne z postanowieniami UOKiK.
Podstawowe składowe dobrze przygotowanego regulaminu powinny:
- Wskazywać sprzedawcę (podmiot odpowiedzialny za ofertę i realizację zamówień), jego adres oraz dane kontaktowe;
- Wyjaśniać definicje użyte w Regulaminie;
- Określać warunki i zasady korzystania ze stron sklepu;
- Informować o sposobach przebiegu transakcji;
- Wskazywać rodzaje płatności oraz ich dostawców w przypadku szybkich płatności;
- Informować o przebiegu zamówienia, sposobach i terminach dostaw;
- Zawierać zapis o prawie do odstąpienia od umowy i skutkach odstąpienia;
- Informować o odpowiedzialności za wady i niezgodność towaru z umową, wyjaśniać obowiązujące procedury reklamacyjne;
- Posiadać zapis o utylizacji odpadów w przypadku branż kwalifikowanych;
- Posiadać zapisy na temat dodawanych przez klientów opinii / recenzji / komentarzy;
- Wyjaśniać działanie newslettera, określać sposoby zapisu oraz rezygnacji z listy mailingowej;
- Wskazywać działania zabronione skutkujące blokowaniem dostępu;
- Określić postanowienia końcowe.
W większości sklepów internetowych zapisy zawarte w poszczególnych punktach mogą być bardzo zbliżone do siebie, nie oznacza to jednak, że sposobem na przygotowanie własnego regulaminu jest gotowy szablon dostępny za darmo w sieci lub zastosowanie CTRL+V posiłkując się piętnastoma różnymi regulaminami. Tak stworzony twór może przynieść nam więcej szkody niż pożytku. Pamiętajmy bowiem, że zapisy zawarte w regulaminie sklepu internetowego, nie są wyłącznie po to, aby urząd nie nałożył kary na nasz e-biznes, a określają one warunki i zasady, jakie obowiązują w naszym e-sklepie. Większość darmowych wzorów regulaminu sklepu internetowego jest stworzonych wyłącznie na potrzeby „zapełnienia dziury” i przyciągnięcia uwagi czytelników danego serwisu. Dobry wzór regulaminu, na którym możesz się oprzeć w swoim sklepie jest efektem pracy doświadczonego radcy lub specjalisty w e-commerce.
W kwestiach spornych, są także linią obrony dla nas samych, warto zatem zadbać o odpowiednie przygotowanie regulaminu jeszcze przed startem naszego nowego przedsięwzięcia. Będzie dla nas swoistym drogowskazem, dzięki któremu dostosujemy sklep zarówno do potrzeb naszych klientów, nas samych, jak i obowiązującego prawa.
W przypadku sklepów internetowych działających modelu dropshipping, więcej uwagi należy poświęcić zapisom dotyczącym sposobów i terminów dostaw oraz dokładnie wskazać miejsce, pod które klient powinien odesłać towar w przypadku chęci odstąpienia od zakupu. Więcej o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość w sklepie opartym o dropshipping przeczytasz tutaj.