Polscy konsumenci coraz częściej korzystają z biometrii podczas płatności. Wyniki badania wskazują, że te metody uwierzytelniania płatności są bezpieczniejsze (40%), szybsze (73%) i łatwiejsze (76%) od klasycznych metod.
– Polacy są otwarci na powszechne stosowanie rozwiązań biometrycznych, zwłaszcza rozpoznawania twarzy. Jak wynika z badań Visa, zdecydowana większość badanych (96%) słyszała o tej metodzie, a prawie jedna trzecia przynajmniej raz z niej korzystała. Aż 73% respondentów chciałoby w przyszłości korzystać z tej formy uwierzytelniania płatności, gdyż uważają ją za bezpieczniejszą od większości tradycyjnych metod (78% konsumentów) – podkreśla Jakub Grzechnik, Head of Product CEE, Visa.
Biometria – bezpieczeństwo spełniające standardy SCA
Potwierdzenie tożsamości użytkownika (biometria) staje się coraz popularniejsza i coraz częściej stosowana z uwagi na wymagania narzucone przez dyrektywę PSD2 regulującą rynek usług płatniczych. Rozporządzenie to nakłada na instytucje finansowe obowiązek dokonywania dokładnej kontroli płatności internetowych.
Według badania przeprowadzonego przez Visa, 92% ankietowanych uważa, że najbezpieczniejszą formą potwierdzania płatności jest odcisk palca. Skanowanie oka wymieniają jako drugą (wskazało na nią 89% osób).
Jak donosi Visa na podstawie przygotowanego badania, co dziesiąty Polak używa tego samego hasła do wszystkich swoich kont, to zaś powoduje ułatwienie np. hakerom pozyskanie danych i kradzież tożsamości, która może zostać wykorzystania do wyłudzeń.
Czytaj także: Twisto z błogosławieństwem Mastercard pozbędzie się plastiku
Visa wskazuje także, że 50% ankietowanych obawia się zablokowania dostępu do konta po 3 nieudanych próbach wpisania niepoprawnego PIN-u. To także ma wpływ na zwiększone zaufanie do biometrii.
Wygoda, łatwość i szybkość
Szybkość ma duże znaczenie dla naszych obywateli. Aż 73% ankietowanych wskazało ją jako przewagę biometrii nad tradycyjną formą. Znaczenie ma także wygoda użytkowania, na którą powołało się 76% badanych. Wzięto tu pod uwagę porównanie biometrii z tradycyjnym hasłem.
– Polacy są otwarci na powszechne stosowanie rozwiązań biometrycznych, zwłaszcza rozpoznawania twarzy. Jak wynika z badań Visa, zdecydowana większość badanych (96%) słyszała o tej metodzie, a prawie jedna trzecia przynajmniej raz z niej korzystała. Aż 73% respondentów chciałoby w przyszłości korzystać z tej formy uwierzytelniania płatności, gdyż uważają ją za bezpieczniejszą od większości tradycyjnych metod (78% konsumentów) – podkreśla Jakub Grzechnik, Head of Product CEE, Visa.
Konieczność silnego uwierzytelnienia płatności internetowych powoduje, że 46% posiadaczy kart płatniczych za zaletę biometrii uznaje brak konieczności zapamiętywania haseł. 35% osób uważa, iż danych biometrycznych nie da się zgubić tudzież zapomnieć.
Polacy są gotowi na biometrię
– Polscy konsumenci są otwarci i gotowi na biometryczne metody uwierzytelniania płatności, doceniając szybkość, wygodę i bezpieczeństwo tego typu rozwiązań. Biometria na szerszą skalę zostanie wprowadzona najprawdopodobniej za pośrednictwem instytucji finansowych i organizacji płatniczych, gdyż to właśnie te podmioty wzbudzają największe zaufanie, jako instytucje odpowiednie do przechowywania danych biometrycznych. Do pełnego wdrożenia i upowszechnienia tej technologii konieczne jest także dostosowanie się detalistów. Począwszy od 31 grudnia 2020 roku sprzedawcy internetowi powinni osiągnąć pełną zgodność z dyrektywą PSD2, która wymaga wprowadzenia silnego uwierzytelnienia, np. metodą biometryczną. Sprzedawcy internetowi, którzy nie są pewni swojej gotowości, powinni skontaktować się ze swoim dostawcą usług płatniczych, aby potwierdzić pełną zgodność z PSD2 oraz upewnić się, że ich działalność nie zostanie zakłócona w wyniku tej zmiany – mówi Jakub Grzechnik, Head of Product CEE, Visa.
Oprac. MDK