Po raz kolejny Ministerstwo Finansów przedłuża termin na zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Tym razem do odwołania. Resort nie umie poradzić sobie z awarią systemu.
O wczorajszej awarii systemu CRBR, do którego reprezentanci spółek prawa handlowego muszą wpisać dane osób fizycznych, sprawujących realną kontrolę nad spółką, informowaliśmy wczoraj na łamach AntyBiz.
Do tej pory ministerstwo nie rozwiązało jednak problemu, o czym poinformowało w dzisiejszym komunikacie.
(…) informujemy, że występują zakłócenia w funkcjonowaniu systemu teleinformatycznego obsługującego Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Część użytkowników ma trudności z wypełnieniem formularza.
Jednocześnie resort zaznacza, że mimo utrudnień w działaniu strony www, przedsiębiorcy i tak mogą dokonać zgłoszenia.
Pomimo utrudnień, jest możliwość rejestrowania się w CRBR. Wczoraj wpłynęło ok. 20 tys. zgłoszeń.
Termin zgłoszenia do CRBR nieznany
Z komunikatu dowiadujemy się także, że o nowym terminie ministerstwo poinformuje w odrębnym komunikacie.
W związku z tym (awarią – przypis red.) oraz z planowanymi pracami serwisowymi dotyczącymi profilu zaufanego (…), do biegu terminów o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy, nie wlicza się czasu wystąpienia utrudnień.
Termin zgłoszenia do CRBR wynika ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Art. 60. ust
1. Informacje, o których mowa w art. 59 zakres informacji podlegających zgłoszeniu do Rejestru, są zgłaszane do Rejestru nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółek wymienionych w art. 58 obowiązek zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych do Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku zmiany przekazanych informacji – w terminie 7 dni od ich zmiany.
2. Do biegu terminów, o których mowa w ust. 1, nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy.
3. W przypadku awarii lub zakłóceń funkcjonowania systemu teleinformatycznego organ właściwy w sprawach Rejestru informuje o ich wystąpieniu i usunięciu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. W takim przypadku do biegu terminów, o których mowa w ust. 1, nie wlicza się okresu od chwili wystąpienia awarii lub zakłócenia wskazanych w informacji zamieszczonej w tym Biuletynie do chwili zamieszczenia informacji o ich usunięciu.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych wszedł w życie w październiku 2019 r. Od tamtej pory, przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółek, mają obowiązek zgłaszania osób fizycznych, które sprawują realną władzę nad podmiotem (posiadają większość udziałów). W przypadku tych zarejestrowanych po 19 października 2019, termin na wpisanie do CRBR to 7 dni od dnia wpisu do KRS.