Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczęła właśnie nabór wniosków o dofinansowanie dla firm z sektora MŚP z Polski Wschodniej. Łączna pula przeznaczona na ten cel to 50 mln zł.
Firmy z pięciu województw tzw. Polski Wschodniej mogą starać się o dofinansowanie na wprowadzenie na rynki zagraniczne polskich produktów lub usług. W ramach konkursu Internacjonalizacja MŚP pojedyncze przedsiębiorstwo może otrzymać nawet 800 tys. zł.
Konkurs Internacjonalizacja MŚP
To już druga edycja konkursu organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach tzw. Internacjonalizacji MŚP. Program ma na celu wsparcie polskich przedsiębiorców we wprowadzeniu na rynki zagraniczne rodzimych produktów lub usług. Aby móc skorzystać z dofinansowania, firma musi wykazać, że przynajmniej jeden jej produkt (lub usługa} mają potencjał do rozwoju na zagranicznych rynkach.
Kwota dofinansowania może wynieść nawet 800 tys. zł. dla jednego przedsiębiorcy.
Maksymalna kwota dofinansowania projektu to 550 tys. zł w przypadku, gdy MŚP wybierze rynek z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. Ci, którzy zdecydują się na co najmniej jeden rynek docelowy internacjonalizacji spoza tych regionów, mogą liczyć nawet na 800 tys. zł.
– mówi Arkadiusz Dewódzki, Dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.
Środki z dofinansowania można przeznaczyć m.in. na:
- usługi doradcze, związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego;
- usługi związane bezpośrednio z wdrożeniem nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów
- udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych;
- nabycia środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
O dofinansowanie w ramach projektu Internacjonalizacja MŚP mogą ubiegać się mikro, małe i średnie firmy mające siedzibę w jednym z pięciu województw Polski Wschodniej, tj: warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim i podkarpackim.
Co ważne, w tym roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wprowadziła znaczne zmiany w organizowanym konkursie. Dzięki nim przedsiębiorcy mogą zaliczyć więcej niż 49 procent kosztów projektu na wydatki poniesione w ramach targów, czy misji gospodarczych.
Dodatkowo – W związku z trwającą pandemią COVID-19, wdrożone zostały także dodatkowe możliwości dla projektów rozliczanych na podstawie tzw. kosztów rzeczywistych. Pomimo odwołania imprez targowych, za „kwalifikowalne” uznawane będą wydatki wcześniej poniesione przez przedsiębiorców, tj. koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłata rejestracyjna za udział w wydarzeniu, opłata za wpis do katalogu targowego, koszty organizacji stoiska wystawowego i reklamy w mediach targowych, a także koszty transportu, ubezpieczenia osób i eksponatów oraz koszty podróży służbowych pracowników (np. zaliczki rezerwacji hotelu).
Za kwalifikowalne będą uznawane również koszty udziału w odwołanych szkoleniach. – czytamy w komunikacie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Aby ułatwić przedsiębiorcom możliwość skorzystania z dofinansowania w ramach konkursu Internacjonalizacja MŚP, wydłużone zostały terminy dostarczania wyjaśnień lub poprawy wniosków przez wnioskodawców. Dłuższe terminy dotyczyć będą także oceny wniosków oraz rozstrzygnięcia każdej z rund.
Wnioski składać można do 7 września 2020 r. Szczegółowe informacje o programie Internacjonalizacja MŚP dostępne są na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Chcesz być na bieżąco? Dołącz do społeczności przedsiębiorców na Facebook lub Twitter.