Dodatek solidarnościowy to specjalne świadczenie wypłacane osobom, które w wyniku redukcji etatów straciły pracę po 15.03.2020r. Specjalną ustawę w zeszłym tygodniu przyjął Sejm. ZUS jest przygotowany do wypłaty tego świadczenia, a skorzystać z niego może nawet pół miliona osób. Kto i na jakich zasadach może się o nie ubiegać?
W zeszłym tygodniu Sejm uchwalił ustawę o podatku solidarnościowym, który ma być kolejną formą pomocy osobom poszkodowanym w wyniku pandemii COVID-19. Skierowany on jest do wszystkich zatrudnionych na umowę o pracę, którzy w wyniku redukcji etatów utracili pracę.
Dodatek solidarnościowy komu się należy
Dodatek solidarnościowy co do zasady ma być wypłacany wszystkim osobom, które w wyniku pandemii koronawirusa utraciły pracę po 15.03.2020r. z zastrzeżeniem, że osoba ta w roku bieżącym przepracowała „na etacie” minimum 60 dni – była objęta ubezpieczeniom społecznym z tytułu stosunku pracy. Świadczenie ma być wypłacane w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. i nie jest opodatkowane.
Ważne: Dodatek solidarnościowy przysługuje wyłącznie w dwóch sytuacjach:
- pracodawca wypowiedział pracownikowi umowę o pracę;
- umowa o pracę była zawarta na określony czas i nie została przedłużona.
Oznacza to, że dodatek solidarnościowy nie przysługuje samozatrudnionym, ani osobom pracującym na podstawie umów cywilnoprawnych. Dla tych przeznaczona jest odrębna pomoc – tzw. postojowe. Wysokość dodatku solidarnościowego to 1400 zł, wypłacane co miesiąc – maksymalnie do 31.08.2020r. i nie jest opodatkowane, co oznacza, że w całości kwota ta trafi do rąk objętego dodatkiem.
Czytaj także: Bezzwrotne dotacje na kapitał obrotowy dostępne od połowy czerwca. Na co można je przeznaczyć?
Jak podkreśla Prezes ZUS – okres pobierania dodatku solidarnościowego nie jest wliczany do okresu pobierania zasiłku dla bezrobotnych, ani stypendiów. Oznacza to, że dodatek solidarnościowy nie wpłynie na uprawnienia do pobierania zasiłku lub stypendium.
Dodatek solidarnościowy wniosek
Aby otrzymać dodatek należy złożyć wniosek poprzez PUE ZUS. W przypadku braku profilu, niezbędnym będzie założenie nowego do czego namawia Gertruda Uścińska, Prezes ZUS – Wnioski będą składane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, czyli Profilu Usług Elektronicznych. Skróci to czas oczekiwania.
Jak wygląda wniosek o dodatek solidarnościowy
We wniosku o dodatek solidarnościowy należy wpisać przede wszystkim:
- dane osoby uprawnionej, tj. imię i nazwisko, PESEL lub w przypadku jego braku serię i numer dokumentu tożsamości;
- dane pracodawcy – NIP lub PESEL w przypadku jego braku.
- oświadczenie o spełnieniu warunków do ubiegania się o dodatek;
- oświadczenie o kwocie wypłaconego zasiłku lub stypendium;
- numer rachunku bankowego;
- podpis osoby uprawnionej.
Wniosek o dodatek solidarnościowy należy opatrzyć podpisem elektronicznym, co oznacza, że nie musimy drukować wniosku i przesyłać go np. Pocztą Polską. Aby złożyć wniosek o dodatek skorzystaj z tego odnośnika – zostaniesz przekierowany na stronę ZUS.