Logo, Avanti, Żagle – to tylko kilka tytułów, które w ostatnich tygodniach zostały wycofane z rynku prasy. W wyniku znacznych spadków przychodów wydawcy zmuszeni są do redukcji etatów, cięcia wynagrodzeń, a nawet zamykania niektórych redakcji. Branża oczekuje zerowej stawki VAT na prasę drukowaną, co ma przełożyć się na realne wsparcie firm.
W wyniku lockdownu sprzedaż magazynów i gazet drukowanych znacząco spadła, zaś wpływy z reklam stopniały nawet o 80% w przypadku tytułów lokalnych. Wielu wydawców już w pierwszych tygodniach rządowych restrykcji, ale także samego „napięcia pandemicznego”, zmuszonych było do cięć wynagrodzeń, a jak pokazał czas także redukcji etatów.
– Koronawirus bardzo boleśnie odbił się na budżetach reklamowych, a co za tym idzie na przychodach wydawców z reklam. Zwłaszcza na rynkach lokalnych, gdzie w niektórych przypadkach niemalże z tygodnia na tydzień zniknęło do 80 proc. wpływów reklamowych – mówi Marek Frąckowiak, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
Gazety, tygodniki, miesięczniki oraz wszelkie tytuły prasy drukowanej utrzymują się głównie z wpływów reklamowych. Jak przekonuje branża, ich udział w wyniku lockdownu spadł średnio o 50% i mimo luzowania obostrzeń oraz odmrażania gospodarki, wydawcy prasy wciąż mierzą się z problemami.
– Gospodarka nie działała normalnie, większość przedsiębiorców wstrzymała się z reklamowaniem, bo i tak nie byli w stanie zaspokoić potrzeb odbiorców. W tej chwili to zaczyna już powoli odbijać, ale utrata przychodów jest bardzo poważna i nawet w większym stopniu niż spadki sprzedaży prasy przyczyniła się do cięć i wprowadzania koniecznych oszczędności – mówi Marek Frąckowiak.
Zamykane tytuły, redukcje etatów i cięcia wynagrodzeń
Nagły spadek przychodów oraz ogólna, trudna sytuacja wydawców spowodowała, że wielu z z nich zmuszonych było do nagłej redukcji etatów, obniżek pensji, a nawet zamykania tytułów. Ekonomiczne skutki pandemii nie ominęły także największych graczy rynku prasy drukowanej. Dla przykładu Agora na 6 miesięcy obcięła wynagrodzenia o 20%. Spółka znacząco zredukowała także ilość etatów w portalu GoldenLine. Agora zmuszona była także do wycofania magazynów Logo oraz Avanti, które na polskim rynku były dostępne od wielu lat.
Czytaj także: Gastronomia oczekuje jednolitego podatku VAT na wszystkie usługi. Ruszyła akcja społeczna ZPP
O konieczności redukcji etatów oraz obniżek wynagrodzeń poinformowały także Wirtualna Polska, Burda Media Polska, Polska Press, Edipress, Eurozet, a także Grupa ZPR Media. Ta ostatnia zmuszona była to zamknięcia miesięczników Żagle oraz Podróże.
W wyniku spadku przychodów branża zaapelowała do rzędu o specjalne, sektorowe wsparcie, np. w formie rekompensaty części utraconych wpływów, czy preferencyjnych kredytów. Wydawcy wnosili także o wsparcie w formie płatnych ogłoszeń rządowych. Jak przekonuje Marek Frąckowiak, wszystkie z tych instrumentów zostały wprowadzone w innych krajach Unii Europejskiej.
– Niektóre branże otrzymały specjalne, sektorowe wsparcie, właściwe dla ich specyfiki. Wydawcy prasowi również o to występowali, wskazując, że rozwiązania zawarte w tarczach antykryzysowych są niewystarczające i istnieje potrzeba takiego specyficznego wsparcia – mówi Frąckowiak. – Doczekaliśmy się go na stosunkowo niewielkim poziomie. Płatne ogłoszenia rządowe dostały dotąd tylko niektóre tytuły gazet ogólnopolskich i kilku tygodników ogólnopolskich. Wskazywaliśmy też na potrzebę wsparcia tych najmniejszych i najsłabszych, czyli prasy lokalnej, i mam nadzieję, że to się jeszcze stanie – dodaje dyrektor Izby Wydawców Prasy.
Wydawcy chcą zerowego podatku VAT
Branża – jak przekonuje Frąckowiak – oczekuje do rządu wprowadzenia zerowego podatku VAT na prasę, który zapowiedziany został już przez ministra kultury, Piotra Glapińskiego, w przypadku książek. Jego wprowadzenie wymaga jednak zgody Komisji Europejskiej, o co rząd zawnioskował już w kwietniu.
– Prasa jest dobrem kultury i szczególnie teraz, w czasach pandemii, udowodniła swoje znaczenie informacyjne. Wydawcy prasy są tak samo ważni jak wydawcy książek. Prosimy więc, żeby ich wesprzeć w taki sam sposób – mówi Marek Frąckowiak. (…) Obniżenie do zera stawki VAT na prasę byłoby długofalowe w skutkach i jednocześnie najmniej bolesne dla budżetu państwa, który – dobrze to rozumiemy – jest w tej chwili w trudnej sytuacji. Proponujemy więc rozwiązanie, które jest pożyteczne dla obu stron – dodaje reprezentant IWP.
Badanie przeprowadzone w maju br. dla Ringier Axel Springer Polska pokazuje, że, mimo iż większość tytułów odnotowała spadki sprzedaży, to zainteresowanie treściami wzrosło. Aż 53% Polaków czytało więcej tytułów prasowych, a 62% Czytelników mogło poświęcić więcej czasu na lekturę magazynów i gazet. To zaś obrazuje, że rola prasy drukowanej w czasie pandemii wzrosła.
Branża wydaje się być zdeterminowana w walce o przetrwanie i apeluje także do czytelników. Jak pisał na łamach „RP” jej redaktor naczelny, a zarazem Prezes Izby Wydawców Prasy – Przetrwamy w służbie dla Czytelnika tylko dzięki Czytelnikowi. To relacja nierozerwalna, a dziś wyjątkowo Wam i nam potrzebna. Czytajmy prasę i walczmy o jakość informacji.
Oprac. MDK, źródło: Newseria.
Zostań z nami na dłużej i wspieraj AntyBiz swoją obecnością, w społeczności przedsiębiorców i pracowników. Facebook – click. Twitter – ćwir.